Sual: Borcunu ödeyemeyene

mühlet vermek gerekir mi?
CEVAP
Borcunu gerçekten ödeyemeyenlere mühlet vermek farzdır

çok sevabdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kıyamet gününün dehşetinden kurtulmak ve Allahü teâlânın himayesine sığınmak isteyen
darda kalan borçluya mühlet versin!) [Taberani]
(Darda olanı feraha kavuşturan veya böyle bir kimsenin borcunu ödeyeni
Allahü teâlâ kıyamet gününün dehşet
korku ve sıkıntılarından kurtarır.) [Müslim]
(Fakir borçluya
borcunu ödemesi için kolaylık gösterene
her gün o borç miktarı kadar sadaka sevabı yazılır.) [İ.Ahmed]
(Bir kimse
borcunu ödeyebileceği vakte kadar fakire mühlet verse
günahlarından tevbe etmesi için Allahü teâlâ da ona mühlet verir.) [Taberani]
(Musibetten kurtulmak
istediğine kavuşmak ve Arşın gölgesine sığınmak isteyen
eli darda olanın borcunun vâdesini uzatsın veya o borcu bağışlasın!) [Abdürrezzak]
(Kıyamette günahı çok bir müslümanı hesaba çekerler. O kimse de (Benim hiç iyiliğim yoktur. Sadece çırağıma

"Fakir olan borçluları sıkıştırma

ne zaman ellerine geçerse

o zaman vermelerini söyle

bir şey isterlerse yine ver

boş çevirme!" diye söylerdim)
der. Allahü teâlâ da
o kimseyi affederek buyurur ki: (Ey kulum
bugün sen fakir
muhtaçsın. Sen dünyada benim kullarıma acıdığın gibi
bugün biz de sana acırız.) [Buhari]
Sual: Bazı kimselerde alacağım var. Verecek güçleri yok. Vermeleri için sıkıştırsam günah olur mu?
CEVAP
Evet

borcunu veremeyen fakirleri sıkıştırmak haramdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kıyamet gününün sıkıntılarından kurtulmak isteyen
eli darda olana
alacağını tehir etsin veya bağışlasın!) [Müslim]
(Bir müslümana Allah rızası için ödünç verene
her gün için sadaka sevabı verilir. Fakirden alacağını çabuk istemeyene
her gün için malın hepsini sadaka vermiş gibi sevap verilir.) [Hakim]
(Kim
fakirdeki alacağını tehir eder veya bağışlarsa
Allahü teâlâ da
kıyamet günü onu kendi himayesine alır.) [Taberani]