Borçluya mühlet vermek
Sual: Borcunu ödeyemeyene  mühlet vermek gerekir mi?
CEVAP
Borcunu gerçekten ödeyemeyenlere mühlet vermek farzdır  çok sevabdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kıyamet gününün dehşetinden kurtulmak ve Allahü teâlânın himayesine sığınmak isteyen darda kalan borçluya mühlet versin!) [Taberani]
(Darda olanı feraha kavuşturan veya böyle bir kimsenin borcunu ödeyeni Allahü teâlâ kıyamet gününün dehşet korku ve sıkıntılarından kurtarır.) [Müslim]
(Fakir borçluya borcunu ödemesi için kolaylık gösterene her gün o borç miktarı kadar sadaka sevabı yazılır.) [İ.Ahmed]
(Bir kimse borcunu ödeyebileceği vakte kadar fakire mühlet verse günahlarından tevbe etmesi için Allahü teâlâ da ona mühlet verir.) [Taberani]
(Musibetten kurtulmak istediğine kavuşmak ve Arşın gölgesine sığınmak isteyen eli darda olanın borcunun vâdesini uzatsın veya o borcu bağışlasın!) [Abdürrezzak]
(Kıyamette günahı çok bir müslümanı hesaba çekerler. O kimse de (Benim hiç iyiliğim yoktur. Sadece çırağıma  "Fakir olan borçluları sıkıştırma  ne zaman ellerine geçerse  o zaman vermelerini söyle  bir şey isterlerse yine ver  boş çevirme!" diye söylerdim) der. Allahü teâlâ da o kimseyi affederek buyurur ki: (Ey kulum bugün sen fakir muhtaçsın. Sen dünyada benim kullarıma acıdığın gibi bugün biz de sana acırız.) [Buhari]
Sual: Bazı kimselerde alacağım var. Verecek güçleri yok. Vermeleri için sıkıştırsam günah olur mu?
CEVAP
Evet  borcunu veremeyen fakirleri sıkıştırmak haramdır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kıyamet gününün sıkıntılarından kurtulmak isteyen eli darda olana alacağını tehir etsin veya bağışlasın!) [Müslim]
(Bir müslümana Allah rızası için ödünç verene her gün için sadaka sevabı verilir. Fakirden alacağını çabuk istemeyene her gün için malın hepsini sadaka vermiş gibi sevap verilir.) [Hakim]
(Kim fakirdeki alacağını tehir eder veya bağışlarsa Allahü teâlâ da kıyamet günü onu kendi himayesine alır.) [Taberani]
|