PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Fecr-i Ati Edebiyatı


Hasret
01-13-2009, 20:10
FECR-İ ATİ EDEBİYATI

Edebiyat-ı Cedide’ye tepki olarak doğmuştur. Fecr-i Aticiler, 24 Şubatta 1909 da sanat anlayışlarını ,amaç ve ilkelerini bir bildiriyle açıklamışlardır. Fecri Ati geleceğin tanı anlamına gelir. Topluluğun sanat anlayışı şu ilkede odaklaşır:

“Sanat kişisel ve saygındır”Amaçlarını ise şöyle özetlediler:

*Dilin yazının ,edebiyatın ,ve bilimin gelişmesine çalışmak.

*Topluluk üyelerinin yapıtlarını içeren bir kitaplık kurmak

*Yetenekli sanatçıları bir araya getirmek

*Batının önemli eserlerini çevirmek

*Herkese açık toplantılar düzenleyerek halkın edebiyat ve sanat konularındaki bilgileri artırmak

*Batıdaki benzer kurum ve kuruluşlarla ilişki kurarak ülkemizin yazınsal ürünlerini batıya , batının ürünlerini de doğuya tanıtmak



FECR_İ ATİ EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ

*Örnek olarak Fransız edebiyatını aldılar.

*Eserlerinde aşk ve tabiat konusunu işler.

*Duygulu ve romantik bir aşkı dile getirdiler.

*Gerçekten uzak tabiat tasvirleri yaptılar.

*Fransız sembolistlerinden etkilendiler.

*Şiirlerinde aruz veznini kullandılar.

*Serbest müstezatı geliştirerek kullanmaya devam ettiler.

*Ağır bir dil kullandılar.dil Arapça,Farsça kelime ve tamlamalarla yüklüdür.

*Herhangi bir yenilik getirememişlerdir.Serveti Fünun edebiyatının devamından öteye gidememişlerdir.

*Fecr-i Ati topluluğu:Refik Halit Karay ,Ali Canip Yöntem ,Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Ahmet Haşim, Celal Sahir gibi sanatçılardan oluşur.



AHMET HAŞİM

(1884-1933)

*Topluluğun en önemli şairidir.

*Topluluk dağıldıktan sonra sanat hayatını bağımsız olarak sürdürmüştür.

*Piyale adlı şiir kitabının önsözünde şiir hakkındaki düşüncelerini Şiir hakkında bazı mülazahalar başlığı altında toplamıştır.Şiir hakkındaki görüşleri:

Şiir duyulmak,hissedilmek için yazılmıştır.

Şiirde musiki anlamdan önce gelmelidir.Şiirde anlam aranmaz.

Şiirin dili musiki ile söz arasındadır,sözden ziyade musikiye yakındır.

*Şiirlerinde dış dünyayı kendi iç dünyasıyla birleştirir ve iç dünyasında ,ruhunda aldığı şekillerle yansıtır.

*Şiirin kaynağı Haşim’e göre şuuraltıdır.

*Sembolizmin en önemli temsilcisidir.

*Sanat sanat içindir.görüşüne bağlıdır.

*Şiirlerinde tabiat ile ilgili kavramlar, akşam, gurup, şafak, mehtap, gece, çöller gibi kavramları bolca kullanır.

*Hece veznini köylü vezni olarak nitelendirir.

*Dili süslü ve sanatlıdır.Serbest müstezatı bolca kullanır.

Eserleri:Şiirleri:Göl Saatleri ,Piyale

Nesirleri:Gurabahane-i Laklahan ,Bize göre

*NOT: Düz yazılarında açık anlaşılır,yalın bir anlatımı benimsemiş fıkra ve denemeler yazmıştır.



REFİK HALİT KARAY

(1888-1965)

*Edebi hayata çeşitli gazetelerdeki yazıları ve fıkralarıyla başlayan Refik Halit Fecr-i ati edebiyatının sonra milli edebiyat akımı içinde yer almıştır.

*İlk yazılarında günlük hayatı dile getirmiş,hayatın gülünç yanlarını karikatürize etmiştir.

*Sosyal hayattaki çarpıklıkları nükteli bir şekilde anlatır.

*Eserlerinde mizah,eleştiri,ve hiciv önemli yer tutar.

*Şahısları kendi sosyal çevreleri içinde yer alır.

*Çok iyi bir gözlemcidir.Olayları ve karakterleri en ince ayrıntılara kadar inceler.

ESERLERİ:

Hikayeleri:Memleket hikayeleri,Gurbet hikayeleri

Romanları : Sürgün ,Nilgün ,Çete ,Bugünün Saraylısı,Kadınlar Tekkesi, Anahtar