![]() |
|
![]() |
#1 |
![]() Ramazan-ı şerif ne ile sabit olur?
Hilâli görmeden rasathanelerin hesabına göre oruç tutmak veya bayram yapmak caiz midir? Bir ülkede hilalin rü'yeti sabit olursa bütün İslâm âleminde bulunan müslümanlara oruç tutmak vacib olur mu? İftarda ne demek icab eder? Kendi memleketinden iki üç saat önce akşam olan Pakistan gibi doğu bir ülkeye uçak ile giden kimse orucunu nasıl tamamlayacak, yani Pakistan'da güneş battığı zaman onlarla birlikte mi orucunu açacak yoksa içinde oruca başladığı Türkiye halkıyla birlikte mi? Oruca ne zaman niyet edilir? Bir kimse Ramazan-ı Şerifte gece vaktinde oruca niyet eder ve şafaktan sonra uzun bir yola çıkarsa orucunu bozabilir mi? Oruçlu olan kimsenin kulağına ilaç veya su akıtılsa orucu bozulur mu? Ramazan-ı Şerifte yıkanmak caiz midir? Oruçlu iken göze merhem sürmek veya damla damlatmak caiz midir? Oruçlu olan bir pilot oksijen teneffüs edebilir mi? Şafiî fıkıh kitapları doğuda hilâl görülürse batıda olan kimselere orucun farz olduğunu kaydediyorlar ![]() Ramazan-ı Şerifte lokanta ve meşrubat yerlerini açıp çalıştırmak caiz midir? Oruçlunun kolonya kullanması, dişlerini fırça ve macun ile yıkaması orucunu bozar mı? Bir kimse vaktin gece olduğunu zan edip sahur yemeğini yer, bilahere fecirden sonra yemek yediğinin farkına varırsa orucuna bir halel gelir mi? Oruçlu olan kimsenin, abdest esnasında ağzına su verirken boğazına su kaçarsa orucu bozulur mu? Ramazan-ı Şerifte oruçlu olan kimse cinsî münasebette bulunur, sonra kendisi hasta olur, zevcesi de adet halini görürse keffâret gerekir mi? Bir kimse hasta veya misafir olduğundan orucunu tutamadan ve kazaya imkân görmeden vefat ederse ne lâzım gelir? İstanbul - Diyarbakır arasında sürekli yolculuk yapan bir şoför, zamanında oruç tutamadığı gibi, devamlı seferi olması dolayısıyla kaza da edememektedir ![]() İğnenin orucu bozup bozmayacağı hakkında çeşitli sözler söylenmektedir ![]() Ramazan-ı Şerif, Haziran, Temmuz ve Ağustos aylarına rast geldiği zaman, Adana, Urfa, Mardin, Diyarbakır gibi sıcak bölgelerde işçilerin oruç tutmaları çok zor veya imkansızdır ![]() Oruç keffareti ne zaman gerekir? Gece ve gündüzü yirmidört saattan fazla olan ülkelerde "yani 66 enlem derecesinden itibaren doksan enlem derecesine kadar bulunan müslümanlar" nasıl oruç tutacaklar? İftar vaktiyle imsak vaktini nasıl tayin edecekler? Ramazan-ı Şerifte hasta olan kimse oruç tutmayabilir ![]() ![]() Ramazan-ı şerif ne ile sabit olur? Cevap: Ramazan-ı şerif, iki şeyden birisiyle sabit olur: 1-Çıplak bir gözle Ramazan ayı hilâlini görmek ![]() 2-Şaban ayının otuz gününün tamamlanmasıyla ![]() ![]() Gördüğünüzde de orucunuzu açınız ![]() Hilâli görmeden rasathanelerin hesabına göre oruç tutmak veya bayram yapmak caiz midir? Cevap: Hanefi ![]() ![]() ![]() Bir ülkede hilalin rü'yeti sabit olursa bütün İslâm âleminde bulunan müslümanlara oruç tutmak vacib olur mu? Cevap: Hanefî, Maliki ve Hanbelî mezhebine göre dünyanın herhangi bir ülkesinde rü'yet-i hilâl sabit olursa, bütün müslümanlara oruç tutmak ve bayram yapmak vacib olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İftarda ne demek icab eder? Cevap: Peygamber (s ![]() ![]() ![]() "Allah'ım senin için oruç tuttum, rızkınla oru*****u açtım, yarın oruç tutmaya niyet ettim ![]() ![]() Oruca niyet etmek istediğimizde biliyorsak Arapçasını, yoksa Türkçesini söyleriz ![]() Kendi memleketinden iki üç saat önce akşam olan Pakistan gibi doğu bir ülkeye uçak ile giden kimse orucunu nasıl tamamlayacak, yani Pakistan'da güneş battığı zaman onlarla birlikte mi orucunu açacak yoksa içinde oruca başladığı Türkiye halkıyla birlikte mi? Cevap: Oruca niyet edip kendi memleketinden birkaç saat önce akşam olan doğu ülkelerinden birisine uçak ile giden kimse her ne kadar gününden birkaç saat kısalırsa da gittiği memlekete göre orucunu (iftarını) açacaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oruca ne zaman niyet edilir? Cevap: Şafiî mezhebine göre niyetin vakti oruç farz olursa gecedir ![]() ![]() ![]() Hanefî mezhebine göre ise kazaya kalmış Ramazan, nafile ve muayyen nezir oruçları için niyet gece vakti getirilebildiği gibi gündüz öğleden önce âe getirilebilir ![]() Şafiî olan kimse Ramazan'da niyetini unutup gece vaktinde getirmeyen kimse Hanefî mezhebini takliden gündüz öğleden evvel niyet getirsin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kimse Ramazan-ı Şerifte gece vaktinde oruca niyet eder ve şafaktan sonra uzun bir yola çıkarsa orucunu bozabilir mi? Cevap: Malum olduğu gibi uzun bir yola çıkan kimseye namazı kısaltmak, üç mezhebe göre cem', takdim ve tehir etmek ve oruç tutmamak gibi birtakım kolaylıklar tanınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oruçlu olan kimsenin kulağına ilaç veya su akıtılsa orucu bozulur mu? Cevap: Oruçlu olan kimsenin kulağına ilaç veya su akıtılsa orucunun bozulup bozulmayacağı hususunda ihtilâf vardır ![]() ![]() ![]() İmam-ı Âzam'a göre kulağa konulan ilaç orucu bozar ![]() ![]() ![]() ![]() Ramazan-ı Şerifte yıkanmak caiz midir? Cevap: Her zamanda yıkanıp temizlenmek caiz olduğu gibi Ramazan'da da yıkanıp temizlenmek caizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oruçlu iken göze merhem sürmek veya damla damlatmak caiz midir? Cevap: Oruçlu olan kimse gözüne merhem sürebildiği gibi damla da damlatabilir ![]() ![]() ![]() Oruçlu olan bir pilot oksijen teneffüs edebilir mi? Cevap: Yükseklerde uçan pilot veya denizlere dalan bir dalgıç oruçlu olduğu halde oksijen teneffüs edebilir, orucuna bir halel gelmez ![]() ![]() Şafiî fıkıh kitapları doğuda hilâl görülürse batıda olan kimselere orucun farz olduğunu kaydediyorlar ![]() Cevap: Hanefi, Maliki ve Hanbelî mezheblerine göre hilâl dünyanın herhangi bir yerinde görülürse Ramazan hilali ise oruç tutmak, Şevval hilali ile bayram yapmak lâzım gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ramazan-ı Şerifte lokanta ve meşrubat yerlerini açıp çalıştırmak caiz midir? Cevap: Ramazan-ı Şerif müslümanlann en mukaddes ayıdır ![]() Bu ay, her mü'minin hürmet etmesi îcâb eden bir aydır ![]() ![]() ![]() ![]() Oruçlunun kolonya kullanması, dişlerini fırça ve macun ile yıkaması orucunu bozar mı? Cevap: Kolonya az da olsa içinde alkol bulunduğu için Şafiî mezhebine göre kullanılması haramdır ve necistir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() l-Necaset-i muğallazadır ![]() 2-Necaset-i muhaffefedir ![]() 3-Tabirdir ![]() Racih görüş, necaseti muğallaza olması görüşüdür ![]() ![]() ![]() Dişleri macun ile fırçalamak meselesine gelince fırça misvak gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kimse vaktin gece olduğunu zan edip sahur yemeğini yer, bilahere fecirden sonra yemek yediğinin farkına varırsa orucuna bir halel gelir mi? Cevap: Vaktin gece olduğunu zan edip sahur yemeğini yer, bilahare fecirden sonra yemek yediğinin farkına varırsa orucu bozulur ![]() ![]() ![]() Oruçlu olan kimsenin, abdest esnasında ağzına su verirken boğazına su kaçarsa orucu bozulur mu? Cevap: Oruçlu olan kimsenin, abdest esnasında ağzına su verirken boğazına su kaçsa; oruçlu olduğunu hatırlamadan ağzına su almışsa ittifakla orucu bozulmaz ![]() ![]() ![]() Şafiî mezhebine göre ise oruçlu olduğunu bildiği halde mübalağa yapmadan ağzına su almış ve boğazına kaçmışsa orucu bozulmaz ![]() ![]() ![]() Ramazan-ı Şerifte oruçlu olan kimse cinsî münasebette bulunur, sonra kendisi hasta olur, zevcesi de adet halini görürse keffâret gerekir mi? Cevap: Ramazan-ı Şerifte oruçlu olan kimse eşiyle münasebette bulunur, sonra kendisi hastalanır, zevcesi de adet halini görürse Hanefî mezhebine göre keffâret sakit olur ![]() ![]() Bir kimse hasta veya misafir olduğundan orucunu tutamadan ve kazaya imkân görmeden vefat ederse ne lâzım gelir? Cevap: Bir kimse hasta veya misafir olduğundan oruç tutamaz, kaza etmeye de fırsat görmeden vefat ederse günahkar olmadığı gibi fidyesini de vermesi îcâb etmez ![]() Fakat seferden döndüğü veya hastalıktan iyileştiği halde kaza etmeden vefat ederse günahkar olur ![]() ![]() İstanbul - Diyarbakır arasında sürekli yolculuk yapan bir şoför, zamanında oruç tutamadığı gibi, devamlı seferi olması dolayısıyla kaza da edememektedir ![]() Cevap: İslâm dini hasta ve yolcuları mazeretten dolayı oruç tutmakla mükellef kılmamıştır ![]() ![]() ![]() ![]() İğnenin orucu bozup bozmayacağı hakkında çeşitli sözler söylenmektedir ![]() Cevap: İmam-ı Âzanra göre ağız gibi fıtrî bir menfezden mideye bir şey almak orucu bozduğu gibi vücudun herhangi bir yerini delmek ve yırtmak suretiyle fıtrî olmayan bir menfezden ona bir şey sokmak veya zerk etmek de orucu bozar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ramazan-ı Şerif, Haziran, Temmuz ve Ağustos aylarına rast geldiği zaman, Adana, Urfa, Mardin, Diyarbakır gibi sıcak bölgelerde işçilerin oruç tutmaları çok zor veya imkansızdır ![]() Cevap: Ramazan-ı Şerifte sıcak bir ülkede veya harareti yüksek bir maden ocağında çalışan kimse işini Ramazan'dan sonraya bırakması mümkün ise ""yani geçim hususunda sıkıntı çekmeyecek ve malı telef olmayacaksa muvakkaten işine son vermek mecburiyetindedir ![]() ![]() ![]() Ancak çalıştığı iş kendisine ait olmaz, muhtaç olmayacak kadar malî durumu iyi ise oruç tutması mümkün olmadığı takdirde çalışıp orucunu bozması caiz değildir ![]() Mısır'ın bazı ulemâsı, fabrikalarda çalışan işçiler mecburiyet altında kaldıkları takdirde misafir gibi oruçlarını başka bir zamanda kaza eder diyorlar ![]() Oruç keffareti ne zaman gerekir? Cevap: Ramazan-ı şerifte oruç niyetini getirip özürsüz olarak kasden orucu bozmakla keffaret lâzım gelir ![]() ![]() ![]() Şafiî mezhebinde Ramazan-ı Şerifte oruçlu olan kimse cinsî münasebette bulunduğu takdirde kendisine keffaret lâzım gelir ![]() ![]() ![]() Gece ve gündüzü yirmidört saattan fazla olan ülkelerde "yani 66 enlem derecesinden itibaren doksan enlem derecesine kadar bulunan müslümanlar" nasıl oruç tutacaklar? İftar vaktiyle imsak vaktini nasıl tayin edecekler? Cevap: Gece ve gündüzü yirmidört saatten fazla olan yerlerde vakit teşekkül etmediği halde namaz için mutedil veya en yakın memleketin vakti ölçü olarak alındığı gibi oruç için de ölçü olarak alınacaktır ![]() Ramazan-ı Şerifte hasta olan kimse oruç tutmayabilir ![]() ![]() Cevap: Oruç tutmamayı mubah kılan hastalığın ölçüsünü fa-kihlerimiz şu şekilde beyân etmişlerdir: 1-Oruç tutmakla hasta olan kimsenin çok sıkıntı çekmesi, 2-Oruçtan dolayı ölüm tehlikesinin bulunması, 3-Oruçtan dolayı hastalığın artması veya şifanın gecikmesi, Bugün güvenilir doktorların beyânlarına göre oruç tutmamayı mubah kılan hastalıkların bazıları şunlardır: 1-Son safhada bulunan kalp hastalığı, 2-Verem ve ciğer iltihabı hastalığı, 3-Kanser hastalığı, 4-Şiddetli böbrek iltihabı, 5-İdrar yollarında iltihapla birlikte taşın bulunması, 6-İleri safhada damar sertliği, 7-Mide veya bağırsaklarda ülserin bulunması, 8-İleri safhada şeker hastalığı |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|