PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Trafik kazaları ve korunma yolları


DİGİMAX
01-08-2008, 15:10
Trafik Kazası - Trafik Kazaları ve Nedenleri

Ülkemizde her gün yaklaşık 600 ve her saat 27 trafik kazası oluyor. Bu kazalarda günde 5-20 kişi ölüyor, 200 kadar kişi de yaralanıyor. Ortalama her yıl 5-6 bin kişi ölmekte ve 100-200 bin kişi de yaralanmaktadır.
Trafik kazalarının oluşmasının en önemli etmeni insandır. Bu oran ortalama %94’lere kadar ulaşmaktadır.
• İnsan Faktörü %66
• Sürücü %27
• Yolcu %1
• Araç Faktörü %5
• Yol Faktörleri %1


Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri
Trafik kazalarının sebepleri aşağıda verilen Maddeler halinde gruplandırılabilir :
1. İnsan
a) Sürücü
b) Yaya
c) Yolcu
2. Yol
3. Taşıt
4. Çevre
5. Trafik yönetim,denetim ve uygulaması

İnsan Faktörüne Bağlı Trafik Kazalarının Nedenleri
a) Acemilik,
b) Dikkatsizlik,
c) Uzun süre uykusuzluk,
d) Hatalı sollama,
e) Aşırı hız,
f) Fazla yük taşımak,
g) Alkollü araç kullanmak,
h) Bazı ilaçları kullandıktan sonra araç kullanmak,
i) Trafik kurallarını dikkate almamak,
j) Rutin araç bakımlarını yaptırmamak.

Trafik Kazalarından Korunma Yolları
a) Alkollü araç kullanmayınız,
b) Emniyet kemerinizi mutlaka takınız,
c) Araç kullanırken dikkatinizi dağıtmayınız,
d) Hız limitlerine uyunuz,
e) Far ayarlarınızı kontrol ediniz,
f) Tehlikeli sürüş ve yakın takipten kaçınınız,
g) Bisiklet ve motosiklet kullanırken kaskınızı takınız,
h) Karşıdan karşıya geçerken geçiş kurallarına ve ışıklara riayet ediniz,
i) Kavşaklarda durunuz, tehlikeli yerlerde sollama yapmayınız,
j) Acelelikten kaçınınız,
k) Trafikte dikkatli ve hoşgörülü olunuz.

Emniyet Kemeri

Neden Emniyet Kemeri?
Emniyet kemeri kullanmıyorsanız, vücudunuz aracın hızıyla yol almaya devam eder. Ta ki direksiyon, ön cam veya torpido sizi durduruncaya kadar. İşte benzer durumlarda ikinci bir çarpışmadan korunmak istiyorsanız bunun tek yolu emniyet kemeri kullanmaktır.

Alkolün Uyuşturucu Etkileri
Kandaki alkol miktarı arttıkça kişinin denge, görme ve işitme gibi beyinsel fonksiyonlarında azalmalar ortaya çıkar. Kas kontrolü gibi çok önemli duyu ve kontrol kabiliyetleri azalır.

Sürücü ile Yolcuların Ölüm ve Yaralanmalarında Hızın Etkisi
Araştırmalar 30 km/s hızla çarpmanın araç içerisinde bulunanların vücuduna etkisi 1.kattan düşmeye, 90 km/s hızla çarpmanın ise 10.kattan düşmeye eşdeğer olduğunu göstermektedir.
Yine araştırmalar bırakın yüksek hızları, 80 km/s hızla giden bir araçta yolculuk yapanların olası bir kazada ölme ihtimalleri, 30 km/s hızla giden araçtakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu göstermektedir.

Emniyet Kemeri ve Önlenen Riskler
Trafik literatüründe 30 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda oluşan hasar 1 birim olarak tanımlanırken, 50 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda bu hasarın 9 kat arttığı bilinmektedir.
Emniyet kemeri; araç içinde meydana gelen ölümleri %45, ağır yaralanmaları %50 oranında azaltmaktadır.
Ölümle olan yaralanmalar incelendiğinde baş boyun yaralanmalarının %37, omurga, göğüs yaralanmalarının %8 oranında olduğu görülmektedir.

Sürücünün Görme Yeteneği ile Hız Arasındaki İlişki
Hız arttıkça sürücünün trafik çevresini algılama düzeyi yavaşlar. Göz 190 ile 200 derecelik bir alanı algılar. Ancak araç kullanırken görme açısı hız ile ters orantılıdır. Örneğin 35 km/s hızla görme açısı 104 derece iken, hızı 130 km/s’te çıkardığımızda bu açı 30 dereceye düşer.

Tünel Görüşü
Hızlı araç kullanırken görme alanının daralması sonucu ortaya çıkan bir durumdur. Aracın hızı ne kadar artarsa sürücünün bakışları da o oranda uzağa odaklanır ve sürücü çevresindeki olayları zamanında algılayamaz.

Alkol ve Kaza İlişkisi
Grafikte görüldüğü gibi 0,5 promil değerinden sonra kaza ihtimali yüksek bir eğilim göstermektedir. Bunun sonucunda kanında 1,00 promil alkol bulunan sürücülerin %70’inin kazalara sebep olduğu saptanmıştır.
1,00 Kandaki alkol miktarı (Promil)

Kurtarma Ekiplerinin Trafik Kazalarına Müdahalesi Güvenlik Önlemleri
1- Olay yerine varıldığında, kurtarma aracı başka kazalara sebebiyet vermeyecek şekilde uygun yere park edilir.
2- Olay yerine emniyet şeridi çekilir, olay yerinin ön ve arkasına 50-150 m reflektör konulur.
3- Gereksiz kişiler şerit dışına çıkarılır.
4- Kaza yapan aracın kontak anahtarı kapatılır, mümkünse akü kutup başları sökülür.
5- Yangına karşı gerekli önlemler alınır.
6- Gaz kaçaklarına karşı gerekli önlemler alınır.
7- Diğer tehlikelere karşı (toprak kayması, kaya düşmesi vb.) gerekli önlemler alınır.

1. Durum Değerlendirmesi
a)Yaralının bilinç durumu,
b) Solunum yolları,
c) Dolaşım yolları,
d) Baş,
e) Boyun,
f) Göğüs,
g) Karın,
h) Kollar ve bacaklar kontrol edilir.
2. İlk Müdahale
a) Yaralıya bilinç kontrolü yapılması,
b) Solunumun sağlanması,
c) Dolaşımın sağlanması,
d) Kanamalara müdahale,
e) Kırıkların tespit edilmesi
f) Yaralar,
g) Yanıklar,
h) Şok,
i) Bayılma.



ÜLKEMİZDE TRAFİK KAZALARI

Ülkemizde trafik kazaları sonucunda meydana gelen can ve mal kayıpları “CAN YAKICI” boyutlara ulaşmıştır. Günde ortalama 20 insanımızı aramızdan alan, trilyonlarca liralık ekonomik kayıplara yol açan “TRAFİK KAZALARI”, toplumumuzda sosyolojik ve psikolojik yönden çok yönlü zedelenmelere de neden olmaktadır.
Trafik kazalarının oluşumunda taşıt, yol ve insan unsurları başlıca rolü oynamaktadır. Gelişmiş ülkelerde, bu unsurların kazalardaki rollerinin en aza indirgenmesi amacıyla alt yapıya yönelik çok yönlü bilimsel çalışmaların sürdüğü bilinmektedir. Ülkemizde de trafik güvenliğini sağlamanın ve soruna kalıcı çözümler üretmenin zamanı gelmiş hatta geçmektedir. Bu gün sizlere kuruluşunu, amaçlarını ve çalışmalarını kısaca tanıtmak istediğim TÜRKİYE TRAFİK GÜVENLİĞİ VAKFI, ülkemizin bu “can yakıcı” sorununa, sivil katılımın geliştirilmesiyle kalıcı, etkili çözümler üretilmesini hedefleyerek kurulmuş bir VAKIF’tır.
Kuruluşu, 9 Temmuz 1996 tarihli ve 22691 sayılı Resmi Gazetede ilan edilerek tüzel kişiliğini kazanan TÜRKİYE TRAFİK GÜVENLİĞİ VAKFI, ülkemizde trafik kazalarının en aza indirilmesi doğrultusunda trafik güvenliğini sağlayıcı bilimsel - teknolojik araştırmalar yapmayı, sonuçlarını yaşama geçirmeyi, kazazedelere kaza sonrası ilk yardım, tedavi ve rehabilitasyon hizmeti vermeyi, kaza mağdur ve yakınlarını olumsuz yaşam koşullarından korumayı da hedefleri arasına almıştır.
Üç yıl önce 167 kurucu üye ile yola çıkan VAKFIN üye sayısı bugün 270’e ulaşmıştır. VAKIF, kuruluşundaki bu “katılımcılık” özelliğiyle benzerlerinden ayrılmaktadır.
Vakıf Senedinde de yer alan çalışma alanı kapsamında ;
• Trafik yasa ve yönetmeliklerin çağdaş normlara ulaşması yönünde çalışmalar yapmak, hazırlanan önerileri resmi kurumlara ve kamuoyuna ulaştırmak,
• Halkın trafik sorununun çözümüne ilgi ve katılımını sağlamak için seminerler, kurslar, kampanyalar düzenlemek, kurs ve seminer katılımcılarını sertifikalandırmak, anılan sertifikaların kabul görmesini sağlamak,
• Trafik kazalarında ilk yardımların yapılması amacıyla ambulans, helikopter vb. araçları temin etmek, tedavilerin modern araç ve gereçlerle, yetkili elemanlar tarafından yapılmasını ve rehabilitasyonlarını sağlamak, bu amaçla acil yardım, travmatoloji ve diğer hastane, enstitüler, sağlık ve eğitim merkezi, yaşlılar bakımevi, kreş, sosyal tesisler, rehabilitasyon ve diğer merkezler açmak ve bunlarla işbirliği yapmak,
• Trafik kazalarında yaralanma ve sakatlıklar hakkında hükümete ve ilgili kuruluşlara raporlar sunmak, halkı uyarmak ve bu amaçla çalışan çeşitli kamu ve tüzel kişiliği olan kuruluşlarla işbirliği yapmak,trafik kazası sonucunda ortaya çıkan hukuksal sorunlara çözüm araştırmak, danışmanlık yapmak, hukuksal çözümlerigereklimercilereulaştırmak,
• Yayın çıkarmak,
• Vakfın amaçları doğrultusunda hükümet, üniversite bilim ve eğitim kuruluşları ve diğer resmi kuruluşlarla tüzel kişiliği olan özel kuruluşlar, kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile işbirliğinde çalışmalar yapmak.
• Kongre, Sempozyum vb. bilimsel toplantılar düzenlemek, başka kurum ve kuruluşlarca bu amaçla düzenlenecek yurtiçi ve yurtdışı toplantılara katılmak,
• Trafik kazalarının rekonstrüksiyonu ve trafik bilirkişiliği üzerine araştırma ve geliştirme çalışmalarında bulunarak trafik bilirkişiliğinin kurumsallaşmasını sağlamak.
• Eğitime yönelik etkinlikler, kısa metrajlı film, video filmi vb. hazırlamak-hazırlatmak.
Görüldüğü gibi ülkemizde bu denli kökleşmiş bir sorunla, bu kadar geniş cepheden mücadele hedefini ortaya koyarak çalışmalarına başlayan TÜRKİYE TRAFİK GÜVENLİĞİ VAKFI bugüne dek amaçları doğrultusunda bir çok etkinliği de yaşama geçirmiş bulunmaktadır.