PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Sulu Boya Tekniği Hakkında Bilgi


_SoN_
11-29-2008, 10:57
Sulu boya resimlerin teknik özellikleri:
* Sulu boya şeffaftır. Sürüldükten sonra boyanın altında kalan kurşun kalem izleri görülür.
* Onun için resmi çizerken kalemle fazla bastımamak gerekir.
* Yan yana sürülen iki renk, suyun yardımı ile kaynaşarak, renkler arasında güzel bir geçiş elde edilir.
* Renklerin açıktan koyuya doğru değerleri, boyanın istenilen derecede sulandırılması ile sağlanır.
* Sulu boyada kağıdın beyazlığından yararlanılması resme güzellik veren teknik özelliklerden birisidir.
* Beyaz sulu boya sürmektense kağıdın beyazlığından faydalanmak daha doğrudur.

Sulu boya resimde araç-gereçler:
Sulu boya:
* Kutu içerisinde kuru ve yaş olarak iki şekilde bulunur.
* Kuru boyalar, her renk ayrı ayrı kalıplara dökülmüş (tablet) biçimdedir.
* Yaş suluboyalar ise havası alınmış madeni (kurşun) tüpler içinde satılır.
* Satın alırken kolay ve çabuk eriyenler tercih edilmelidir. Bunda da kaliteli ve kalitesiz ayrımı vardır. Kolay eriyen boyalar daha kalitelidir.
* Sulu boya resim, diğer tekniklere göre daha çabuk çalışmayı gerektirir.

Kağıt
* Sulu boya ile resim yapılacak kağıt kalın, sert ve pütürlü olmalıdır.
* İnce ve yumuşak olan kağıtlar ıslandığı zaman kabarır ve dalgalanır.
* Pütürlü kağıtlarda ise fırçanın kağıt üzerinde boyayamadığı ufak beyaz çukurlar, resme daha şeffaf ve canlı bir hava verir.

Resim altlığı
* Çalışma sırasında resim kağıdı, bir altlık üzerine konur.
* Altlık, resim yapacağımız kağıdın ölçüsünden biraz büyük olmalıdır.
* Taşınması kolay, sert ve düzgün malzemeden olmalı.
* Altlık genellikle tahta, kalın mukavva, duralit veya suntadan olabilir.
* Resim kağıdı altlık üzerine kıskaç veya yapışkan bantlarla köşelerden tutturulur.

Fırçalar
* Sulu boya resimde en uygun olanı, samur kılından yapılanlardır.
* Samur kılından yapılan fırçalar, su ile ıslandığında, kılları toplanır ve ucu sivrileşir.
* Sivrilen ucu ile ince çizgiler çizilebileceği gibi, kağıt üzerine fırçayı bastırarak çalıştığımızda da geniş yüzeyleri boyayabiliriz.
* Sulu boya çalışmalarında 1-2-3-4 gibi numaralandırılmış fırçalardan yararlanılır. Geniş yüzeyler kalın uçlu fırça ile, küçük alanlar ve çizgiler ise ince uçlu fırça boyanır.
* Bu nedenle biri kalın biri ince olmak üzere iki samur fırça kullanmak çok faaydalıdır.
* Boyama işi bitince fırçayı yıkayıp kuruladıktan sonra, düzgün kalacak şekilde saklamalıdır.
* Uzun süre kılları üzerinde kalan fırçalar bükülür ve düzelmesi çok zor olur.

NOT: Ucu bükülen fırçalar su buharına tutularak düzeltilebilir.
Fırçalar temiz bir bezle temizllenir ve kurutulur..

Su kabı
* Sulu boya resim çalışmalarında renklerin canlı ve şeffaf kalması için bol, temiz su kullanmalıdır.
* Birinde fırçayı yıkamak, diğerinde boyayı sulandırmak için iki su kabı kullanılmalıdır.
* Su kapları yarım litreye yakın su alacak büyüklükte ve ağzı geniş olmalıdır.
* Temiz konserve kutuları, plastik kaplar ve kavanozlar olabilir.

Sünger
* Çalışmaya başlamadan önce kağıdı ıslatmak, resim üzerindeki fazla su ve boyaları almak için sünger kullanılır. * Yanlışlıkla sürülen renkleri, ıslak süngerle silerek düzeltmek mümkündür.

Sulu Boya Resim Çalışmasının Yapılışı:
* Konu, resim kağıdı üzerine ana hatları ile çizilir.
* Çizerken kalemi bastırmamalı ve mecbur kalmadıkça silgi kullanmamalı.
* Koyu renkteki kurşun kalemi izleri, şeffaf olan sulu boyanın altından gözükebileceğinden fazla bastırmamalıdır.
* Silgi ile yıpranan yerlere sürülen renkler, parlaklığından kaybeder ve kirlenir.
* Resmin çizimi yapıldıktan sonra, resim kağıdı musluk altında ıslatılır veya su dolu kovaya batırılır.
* Islatılan kağıt resim altlığına tutturulur.
* Sulu boya çalışmalarında kağıdı ıslatmaktan amaç, boyanın tekniğe uygun yapılışını sağlamaktır.
* Eğer kağıt kuru olursa, sürülen boya kuruduğunda keskin bir sınır bırakır. Bu tekniğin gerektirdiği yumuşaklığı ve renklerin kaynaşmalarını sağlamaz.
* Islatılan kağıt üzerinde hemen boyama işlemine başlamak doğru değildir. Zira bu durumda boyalar istenilenden fazla yayılacaktır. Desenlerdeki şekillerin sınırları kaybolur.
* En uygun ıslaklık derecesi, kağıdın nemli olmasıdır.
* Çalışma sırasında kuruyan kısımlar olursa yeniden süngerle ıslatılmalıdır.
* Kullandığımız boya, tüp boya ise, boya palete sıkılır.
* Kullanılan boya kuru cinsten ise boyalar yumuşasın diye çalışmaya başlamadan önce renklerin üzerine birkaç damla su damlatılır.
* Boyama işlemi sırasında renkleri denemek için ikinci bir kağıt bulundurmalıyız. Bu şekilde istediğimiz rengi ve renk tonunu bulmuş oluruz. Aksi durumda resme sürülen boyanın düzeltilmesi güçleşir.
* Resmi boyamaya, hoşumuza giden bir yerinden başlamalıyız.
* Geniş ve açık renk olan yüzeyleri öncelikle boyamak, tekniğin gerektirdiği özelliklerdendir.
* Geniş yüzeyleri bir an önce bitirmek, kağıdın sık sık nemlendirilmesini gerektirmez.
* Açık renkleri düzeltmek veya koyulaştırmak daha kolaydır.
* Sulu boya tekniğinde yanlış sürülen renkleri düzeltmek zorunda kalırsak, önce o kısmı temiz su ile ıslatır, sonra sünger ya da kuru bir fırçayla sileriz.
* Çalışmalar esnasında renkleri üst üste sürmekten kaçınmalıdır.
* Fırçayı aynı yerde fazla sürtmemelidir. Zira renkler kirlenir ve kağıt yıpranır.
* Gölgeli kısımları boyarken sıcak ve soğuk renklerden yararlanmalıdır.