PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : kayseri Sosyal Bilimler Lisesi


denizci
01-08-2010, 11:38
TARİHÇE
Cumhuriyet döneminde ilk olarak 1940’lı yıllarda, değişik bir müfredat ile uygulanması düşünülen sosyal bilimler lisesi projesi, 1970’li yıllarda yeniden gündeme geldi. Kültür çevrelerinde yazıldı, konuşuldu. O zamanlar daha çok edebiyat fakültelerinin zeminini oluşturacak bir alt yapı lisesi olarak düşünülüyordu; ama olmadı. 2003 Eylülüne kadar bekledik. Okulumuzun kuruluşunu imzalayan Milli Eğitim Bakanımız Doç. Dr. Hüseyin ÇELİK’in bir konuşmasında geçen “Sosyal Bilimler Lisesi’nin kurulmasının en önemli amaçlarından biri, siyaset ve bürokrasiye kültürlü, devleti ve demokrasiyi iyi tanıyan, ona işlerlik kazandıracak elemanlar yetiştirmektir“ ifadesi konunun önemini çok güzel anlatmaktadır.
AMAÇLAR
Milli Eğitim Bakanlığı’nın Sosyal Bilimler Lisesi açmasının amaçları şu şekilde özetlenebilir:

Sosyal Bilimler ve Edebiyat alanında ihtiyaç duyulan üstün nitelikli bilim adamlarının yetiştirilmesine kaynaklık etmek,
Zekâ düzeyleri ile edebiyat ve sosyal bilimler alanındaki ilgi ve yetenekleri üst düzeyde olan öğrencileri bu alanlarda yüksek öğretime hazırlamak,
Öğrencilerin bilimsel, kültürel ve teknolojik gelişmeleri izleyebilecek düzeyde yabancı dil öğrenmelerini sağlamak,
Öğrencileri araştırmaya yönelterek, sosyal bilimler alanında yeni buluşlara ilgi uyandıracak ortam ve şartları hazırlamak.
Bu tür liselerin Avrupa'da örnekleri çok vardır. Bu lisenin kurulmasındaki amaçlardan biri de siyaset ve bürokrasiye de kültürlü; devleti ve demokrasiyi iyi tanıyan, ona işlerlik kazandıracak elemanları yetiştirmek.
Öğrencilerde geçmiş nesiller ile çağdaşları arasında ortak duyguların uyandırılmasını sağlamak.
Türk sanat ve kültür birikimini anlayıp yorumlayabilen, yeni bilgi ve projeler üretebilen bireyler yetiştirerek toplumun ekonomik ve kültürel kalkınmasına bilinçli bir şekilde katkıda bulunmak. SOSYAL BİLİMLERİN ÖNEMİ

Günümüzde ortaöğretimdeki alan seçiminde başarılı öğrencilerin fen alanına yöneldikleri veya yönlendirildikleri bir gerçektir. Başarı düzeyi düşük olanların ise sosyal bilimler alanına yönelmesi için neredeyse psikolojik bir baskı oluşmuştur. Bu nedenle sosyal bilimler alanı herkesin çok kolay başarılı olup diploma alabileceği bir alan kabul edilmektedir. Oysa toplumların geçmişinde de geleceğinde de sosyal bilimlerde uzmanlaşmış fertlerin önemi büyüktür.
Şehirlerdeki yüksek nüfus, sosyal problemlere sebep olurken, fen bilimleri bu problemlerin çözümüne yardımcı olamıyor. Af yasalarıyla boşaltılan hapishaneler, diğer taraftan yeniden doluyor. Toplumsal bir problem olarak suç hadisesinin çözümlenmesi, doğru bir metodoloji kurmuş olan bilim adamlarının görev alanına girmekte iken, sadece polisiye tedbirlerle yetiniyoruz. EĞİTİM-ÖĞRETİM

Hazırlık + 4 yıl olmak üzere 5 yıl öğretim verilmekte; 11. sınıftan başlayan Türkçe-Matematik ve Sosyal Bilimler alanları bulunmakta, isteyen öğrencilere Uluslararası Bakalorya Diploması verilmektedir.
Okulun eğitim-öğretim programlarının geliştirilmesini, öğretmenlerin hizmet içi eğitimde yetiştirilmesini, eğitim alt yapısının iyileştirilmesini, seminer ve projelerin nitelik yönünden geliştirilmesini sağlamak amacıyla Bakanlıkla iş birliği içinde çalışmak üzere üniversite öğretim üyelerinden oluşan Bilim Danışma Grubu oluşturulmuştur. ÖĞRETİM PROGRAMLARI

Okulda, Bakanlıkça uygun görülen ders çizelgeleri ve öğretim programları uygulanır. Sosyal Bilimler Grubu, Türk Dili ve Edebiyatı ile Matematik derslerine ağırlık verilir ve eğitim-öğretim Türkçe yapılır. Uluslararası Bakalorya Programı (IB) uygulamasına da yer verilebilir. Uluslararası Bakalorya Programını uygulayan okullarda Matematik ve Fen Bilimleri dersleri yabancı dille okutulur.
10 11 ve 12’nci sınıflarda Türk Dili ve Edebiyatı ile Sosyal Bilimler Grubu derslerinin ağırlığı, haftalık ders çizelgesindeki ders saatleri toplamının % 60’ından az olmayacak şekilde düzenlenir. IB DİPLOMA PROGRAMI

Uluslararası Bakalorya (IB) programının uygulanması durumunda Yaratıcılık-Etkinlik-Hizmet (CAS) çalışmalarına ağırlık verilir. Okulumuzda 11 ve 12. sınıflarda uygulanacak olan Uluslararası Bakalorya (IB) Diploma Programı, Türkçe-Matematik alanında yürütülmektedir. Öğrencilerimiz, ulusal diploma alınması için alanlarına uygun dersleri seçebilmektedirler. IB Hazırlık Programında öğrenim gören ve aşağıdaki akademik kriterlere ve davranış kriterlerine uyan öğrenciler;

a) Ortalama Yükseltme Sınavları öncesinde ders yılı sonu ağırlıklı başarı ortalamasının en az 3.50 ve üzerinde olması,
b) İngilizce dersi yıl sonu notunun (iki dönem ortalaması) en az 4.00 olması,
c) Öğrencinin yöneleceği alana kaynaklık eden derslerden (Türkçe - Matematik Alanında Türkçe ve Matematik Dersleri) başarısız ders veya derslerinin bulunmaması,
d) Önceki sınıflarda okuldan uzaklaştırmayı gerektiren bir disiplin cezası almamış olmaları halinde 11.sınıf (IB 1) Diploma Programı'na devam etmeye hak kazanırlar.
IB DİPLOMA PROGRAMI ÖĞRENCİLER İÇİN UYGULANAN ALTIGEN
http://www.turkforum.net/images/statusicon/wol_error.gifBu resim ekranınıza sığabilmesi için küçültülmüştür. Bu alana tıklayarak büyük resimi görebilirsiniz. Orjinal resimin boyutları 558x399.http://okulweb.meb.gov.tr/38/14/966473/images/ib_altigen.jpg
IB Diploma Programı, sonunda sınavları olan, üniversite öncesi bir ders programıdır. İngilizce, Fransızca ve İspanyolca dillerinde alınabilecek olan program yaygın ve kapsamlı iki yıllık bir müfredat programıdır. Öğrencilerin çeşitli ulusal eğitim sistemlerinin gereklerini yerine getirmelerine olanak tanır. IB diploması sahibi olanlar 110 dan fazla ülkede üniversitelere kabul edilmektedirler. Diploma modeli, herhangi tek bir ulusal sisteme dayanmamakta, ancak çeşitli ulusal sistemlerin en iyi öğelerini bir araya toplamaktadır. Not verme sistemi kriterlere dayalıdır. Bunun anlamı, her bir öğrencinin başarısı, tam olarak saptanmış başarı seviyelerine göre değerlendirilir. En yüksek notlar, her okulda eşit olarak uygulanan eşdeğer bilgi ve becerileri yansıtır. Öğrencilerin akademik çalışmalarının değerlendirmesi, kendi alanlarında uluslararası otorite olan liderlerin öncülüğünde yapılmaktadır. Sınava girenler dünyada 4400 kişinin üzerindedir. 115 ülkede 1293 adet IB Okulu bulunmaktadır
PROJE SEMİNER VE TOPLUMA HİZMET ÇALIŞMALARI
Her öğrencinin öğrenimi süresince bireysel veya grup hâlinde Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Coğrafya, Sanat Tarihi ve Felsefe Grubu derslerinin en az birinden proje ve seminer çalışmalarına katılması zorunludur. Proje ve seminer çalışmaları, öğrencilerin ilgi, istek ve yeteneklerine göre bireysel ya da grup hâlinde Bilim Danışma Gurubu üyelerinin veya öğretmenlerin gözetiminde serbestçe yaptıkları çalışmalardır. Okul yönetimi, çalışmaları belli bir plân dâhilinde öğretmenler, Bilim Danışma Grubu üyeleri, üniversite öğretim elemanları veya alanında tanınmış kamu ve özel kurum ve kuruluşların iş birliği ve çalışanların desteği ile yürütür. Ayrıca “Topluma Hizmet” etkinliklerine özellikle önem verilir. Bu konudaki etkinliklere tüm öğrencilerin katılımı zorunludur. Proje ve seminer çalışmaları ile topluma hizmet etkinlikleri notla değerlendirilmeyip öğrencilerin mezuniyetlerinde belgelendirilir. Bilim Danışma Grubu veya okul yöneticilerince sağlanacak konuşmacılar aracılığıyla okulun amaçlarına uygun konferanslar düzenlenebilir.
SOSYAL BİLİMLER LABORATUARI
Sosyal Bilimler Laboratuarının kullanımı yalnızca ders saatleriyle sınırlı olmayacaktır. Özel kütüphanesiyle, öğrencilerin ve öğretmenlerin oluşturduğu araştırma gruplarıyla Laboratuar, aynı zamanda bir “Araştırma Merkezi” gibi çalışacak.
ÖĞRENİM MERKEZİ
Teknik donanım, genel hatlarıyla şu bileşenleri içermektedir:

İleri görüntü ve ses işleme yetenekleriyle donatılmış, sürekli Internet bağlantısı olan bir bilgisayar;
Bilgisayara bağlı bir DVD okuyucu ve CD yazıcı;
Bilgisayara ve video göstericiye bağlı bir LCD projektör; SOSYAL BİLİMLER LİSESİ TEMEL ANLAYIŞI

Şimdiye kadar yöneticilerimizden bilim adamlarımıza kadar ülkemizin yetiştirdiği bütün değerler, klasik bir sayısal mantığı ile eğitim görmüştür. Bu mantık; sosyal bilimler alanını da kapsamış, sosyal bilimlerimizin kalıplaştırmış, işlevsellikten uzaklaştırmış, statikleştirmiştir. Halbuki olması gereken, bunun tam olarak tersidir. Ülkemizin tabii ki pozitif bilimlerde iyi yetişmiş, nitelikli insan gücüne ihtiyacı vardır. Ancak bu gücü dahi yönlendirecek ve gelişimini planlayacak olanlar sosyal bilimler mantığı edinmiş kişiler olmalıdır.
Fen bilimleri mantığı ile yetişmiş bir edebiyatçı, tarihçi, sosyolog ya da sanatçı, içinde bulunduğumuz dönemde kendinden beklenenleri veremeyecektir. Çünkü fen bilimlerinin Newton fiziği ile oluşturulmuş olan lineer deney-gözlem mantığı içerisinde yetişmiş olanlar için değerlendirme alanı somut ve kalıplaşmış alanlardır. Oysa son derece karmaşık bir hal alan günümüz insan ilişkileri, kültür ve sistemleri, varlığın ötesindeki bir görme alanına ihtiyaç duymaktadır. Quantum fiziğinin batıda daha çok sosyal bilimler alanında işlev görmesinin sebebi budur. Sistematize etmek, geleceği farklı bir açıdan görmek, boşlukları fark etmek, ihtiyaçları tespit etmek, satır arası okumalar oluşturmak, her şeyin mümkün olabileceği anlayışı söz konusu ettiğimiz sosyal bilimlerin temel gereklilikleridir.
21. yüzyıla girirken önceliklerimiz değişmiştir. Artık bizi yönetecek ve yönlendirecek, iyi sosyal bilimler eğitimi almış çağın insanlarına ihtiyaç vardır. Sosyal Bilimler Lisesi’nin ehemmiyeti buradadır. Bu ihtiyacın bakanlığımız tarafından tespit edilip, Sosyal Bilimler Lisesi projesinin uygulanmaya konulması bir şanstır. Daha önemlisi Türkiye’de sadece dört yerde bulunan bu lisenin Samsun’da açılacak olmasıdır. Bu fırsat; klasik eğitim- öğretim ve yönetim anlayışlarıyla heba edilemez. Yarının insanlarını yetiştirecek olan bu kurum çok daha geniş ve demokratik bakış açısına ihtiyaç duymaktadır. Avrupa Birliği’ne girme sürecinde, Bir sürü mantığı içerisinde değerlendirilen kullanılamayacak bilgilerle yüklenmiş, ezberci, tek tip insan yetiştirme lüksü sona ermiştir. Çünkü özellikle bu gün, Avrupa’da en kaliteli ve yüksek düzeyde eğitim alanları sosyal bilimler içerikli eğitim kurumlarıdır. Rekabet ettiğimiz bu kurumlarla yarışmamızın yegane yolu, değer yargıları olan, öğrenmeyi öğrenmiş ve kişiliği geliştirilmiş öğrenciler yetiştirmektir. Bu anlayış, yönetici ve eğitimcilerin kontrollü özgür alanlar açtığı, öğrencinin ise bu alanlarda gelişme imkanı bulduğu öğrenci merkezli bir eğitim ortamı oluşturmalıdır.
Geleceğin insanını yetiştireceğimiz, Sosyal Bilimler Lisesi, çok daha geniş ve demokratik bir bakış açısına ihtiyaç duymaktadır. Çalışma grubumuz bu liyakate sahip insanlardan oluşmuştur. Bizim için önemli olan kuruluşu aşamasında bu güzide yapıya bir sistem ve anlayış kazandırmak, geleceğe ilişkin bir eğitim modelinin geleneğini oluşturmak ve gerek yurt içinde gerekse yurt dışında yankı yapacak iddialı bir yapı oluşturmaktır.
Pansiyon binası 3 katlı ve kız ve erkek bölümlerinden oluşmaktadır. Giriş katında yemekhane, mutfak ve revir, bodrum katında çamaşırhane, ütü odası, terzihane, hamam ve ambarların bulunduğu binanın 1., 2., 3., katları yatakhane olarak kullanılmakta 1. ve 2. katlarda birer etüt salonu ve 3. katta birer tane televizyon ve sohbet salonu bulunmaktadır. Kalkış, yatış, yemek, dinlenme, etüt, sportif, bilimsel, sosyal ve kültürel etkinlikler zaman çizelgesine göre yapılır. Pansiyondaki birimlerin temizliği görevliler tarafından yapılır.
Belletici öğretmenler 24 saat süreyle nöbetçi olarak öğrencilerimize hizmet vermektedir. Pansiyon binasında bulunan etüt salonlarında öğrenciler tüm etütlerini yapmaktadırlar. Televizyon ve sohbet salonunda akşam haberlerini izlemekte ve günün yorgunluğunu burada gidermektedirler. Her katta tuvaletler ve banyolar mevcuttur.
Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Pansiyonları Yönetmeliği ile Burs, Parasız Yatılılık ve Sosyal Yardımlar Yönetmeliği çerçevesinde daimi, parasız ve paralı yatılılık ve yemek hizmetleri verilmektedir.
Okulun revirinde Çarşamba günleri bir doktor ve sağlık görevlisi öğrencilerimize hizmet vermektedirler.
Her Cuma Kilim Sinema Kulübü tarafından okulda eğitim amaçlı filmler ve belgeseller gösterilmektedir.

Adres: Kilim Sosyal Bilimler Lisesi, Gesi Yolu No: 20
Melikgazi / KAYSERİ
Tel: 0 (352) 249 12 77


Faks: 0 (352) 249 12 77


E-Posta: kilimsbl@hotmail.com
(kilimsbl@hotmail.com)


http://kilimsbl.meb.k12.tr/ (kilimsbl@hotmail.com)