PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Havada kriz var yerde indirim


ALONE53
11-29-2008, 08:38
Havada kriz var yerde indirim
http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=765129&title=havada-kriz-var-yerde-indirim

Gazetelerin sayfalarını karıştırmaya korkar olduk. Çünkü bir 'ekonomik kriz' havası almış başını gidiyor. Sokaktaki esnaf ise bu olumsuz havayı dağıtmak için adeta indirim yarışına girdi. Alışveriş merkezlerinin aylık cirolarına ve hafta sonu ziyaretçi sayısına bakılırsa krizden bahsetmek zor.



Ekonomik kriz var mı yok mu? Sanal mı, gerçek mi? Psikolojik mi, reel mi? Son günlerin en tartışmalı konusu... Her zaman olduğu gibi medya da bu konuda ikiye bölündü. 'Derin kriz'in iliklerimize kadar işlediğini, ekonomik hayatın durma noktasına geldiğini iddia edenler de var; 'Evet ekonomik kriz var; ama söylendiği gibi büyük değil.' şeklinde savunanlar da... Kriz iddia edildiği gibi reel olmasa da psikolojik olarak insanları etkilemiş gözüküyor. Devir tedbir devri, tasarruf devri...

Daha önceki krizlerden tecrübeli olan şirketler de boş durmuyor. Tekstil üreticileri bayramdan önce büyük indirimlere girdi. 'Alışveriş İçin Gün Bugündür' kampanyası sayesinde başta AVM'ler olmak üzere mağazalar doldu taştı. Geçen pazar akşamı Cevahir Alışveriş Merkezi tıklım tıklımdı. Pizzalarını afiyetle yiyenler, sıcak çaylarını yudumlayanlar, mağazaları dolaşıp alışveriş yapanlar... Sinemasalonları ağzına kadar dolu. Dolaştığımız diğer AVM'lerdeki durum da Cevahir'den farksız. Piyasalarda bir 'ekonomik kriz' söylentisi ya da beklentisi hâkim olunca bu manzara ilk bakışta bizi şaşırtıyor. Alışveriş merkezlerinin müdürlerinin söylediği yüz binlere varan ziyaretçi sayısına ve aylık cirolara bakılırsa krizden bahsetmek zor. Yine de sokakta, çarşıda, pazar olumsuz bir hava hakim. Psikiyatrist Prof. Dr. Kemal Sayar da havadaki bu olumsuzluktan şikayetçi. "Medya kriz tellallığı yapıyor." diyor.

'Medya kriz tellallığı yapıyor'

Evet, Kemal Sayar'ın krize bakış açısı biraz farklı. O, piyasalardaki olumsuz havanın kaynağını medyaya bağlıyor. Sayar'a göre krizin 'şüyuu vukuundan beter'. Yani psikolojik boyutu gerçeğinin önünde. "Dünya gerçekten küresel bir ekonomik krizin içerisinde. Uluslararası firmalar, bankalar kırmızı sinyaller veriyor. Ama olayın Türkiye boyutunda durum biraz değişiyor." diyen Kemal Sayar, medyayı kriz tellallığı yapmakla suçluyor. Medya, Sayar'a göre rasyonel çözüm önerileri getirmek yerine 'felaket haberciliğine' soyunuyor. Bu da krizin psikolojik boyutunu artırıyor.






'Alışveriş yapmanın tam zamanı'
Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Ekrem Akyiğit: "Ülkede krizden çok dedikodusunun olduğunu düşünüyorum. Krizin gürültüsü yapılıyor şu an. Bu da tüketiciyi sindirmeye yetti. İşlerimiz düştü, ama perakende sektörü aynı zamanda çok dinamiktir. Biz de markalar olarak toplandık ve 'Ne yapabiliriz?' sorusuna cevap aradık. Promosyon yapmaya karar verdik. Alışveriş yapmanın tam zamanı olduğunu düşünüyorum. Basında çıkan haberlerin asıl gayesi ekonomik gelişmeleri doğru bir şekilde iletmek. Ancak; gereğinden fazla abartılmış yayınlar ve gerçekleri yansıtmayan haberler hepimizi olumsuz yönde etkiliyor. Yapılan abartılı her haber, ekonomideki taşların yerine oturmasını zorlaştırıyor. "


'70 bin ziyaretçi ağırladık'
Cevahir AVM Pazarlama Müdürü Yusuf Esenkal: "Şu an bir kriz yok. Kriz beklentisinden doğan bir durgunluk, bir tedirginlik var. Bu nedenle 'Alışveriş İçin Gün Bugündür' kampanyası başlattık. Bizler normal yaşantımıza devam etmezsek bindiğimiz dalı kesmiş oluruz. Ekonomik veriler 2001'deki gibi değil. Eğer harcamaları kesersek üretim azalacak. Arkasından zincirleme işten çıkarmalar gelecek. Burada toptancılar, AVM'ler ve tüketiciler ortak hareket etmeli. Son kampanyayla birlikte cirolarımızda yüzde 20 artış oldu. Hafta sonu 70 bin ziyaretçi ağırladık. Biz hiç düşüş yaşamadık. Kriz deyimini ağzımıza almak istemiyoruz. Ekonomik durgunluk yaşanıyor ve bir darboğazdan geçiyoruz bu doğru. Medyadaki kriz haberleri ise en çok yine medyayı vuruyor. Çünkü reklâm gelirleri düşüyor. Ben krizin çok uzun süreceğine inanmıyorum. Bir yıl belki sıkıntı çekeceğiz ama önümüz düzlük."


'İşlerimiz daha da açıldı'
Olivium Outlet AVM'nin Genel Müdürü Murat İzci: "Tabii bir sıkıntının olduğu aşikâr. Ama biz buna kriz demek istemiyoruz. AVM'leri etkileyen boyut hiç şüphesiz dolar kurundaki değişmeler. Çünkü perakendeciler, dolar üzerinden kira ödüyor. Outlet AVM olduğumuz için son dönemde işlerimiz biraz daha açıldı. Hafta sonu toplam yüz bin kişiye yakın müşteri ağırladık. Bence krizin psikolojik boyutuyla savaşmalıyız."


'Bu ayki ciromuz geçen yıldan fazla'
Profilo AVM Sorumlusu Nuri Aka: "Bu ayki ciromuz, geçen yılla aynı. Hatta biraz üstünde diyebilirm. Çünkü indirim kampanyası meyvesini verdi. Bayramla birlikte hareketlilik de başladı. Ziyaretçi sayımızda geçtiğimiz yıla oranla hiçbir değişiklik olmadı. Özellikle AVM'lerdeki restoranlara küresel kriz hiç uğramadı diyebilirim."

BÜNYAMİN KÖSELİ
http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=765129&title=havada-kriz-var-yerde-indirim